07 Mayıs 2009
         

"Duisburg Akzente Sanat Festivali", 24 Nisan - 10 Mayıs

Bu yıl, 24 Nisan – 10 Mayıs 2009 tarihlerinde, Almanya'nın Duisburg kentinde 32.si gerçekleşen “Duisburg Akzente Sanat Festivali”nin açılışı; Yeşim Özsoy Gülan ve Genco Gülan tarafından hazırlanan “SURNAME 09 Geçici Heykel Bahçesi olarak bir İstanbul Düğünü” adlı gösterinin “Dünya Prömiyeri” ile gerçekleşecek.

Yüz kişinin üstünde oyuncu, müzisyen, dansçı ve teknik kadronun görev aldığı "SURNAME 09 Geçici Heykel Bahçesi olarak bir İstanbul Düğünü"; Osmanlı şenlikleri temel alınarak oluşturulan çağdaş bir yorum. Klasik bir İstanbul düğünü formatında günümüze uyarlanan gösteride; balonların uçurduğu, otomobillerin ve raks eden insanların taşıdığı metal minyatür heykeller, Duisburg şehrinin Opera meydanını bir heykel bahçesine dönüştürecek.

Ödüllü oyun yazarı Yeşim Özsoy ve çağdaş sanatçı Genco Gülan'ın hazırladığı deneysel bir gösteri olan "SURNAME 09 Geçici Heykel Bahçesi olarak bir İstanbul Düğünü" projesinin çıkış noktası, ismini de aldığı iki adet Surname: Surname-i Hümayun ve Surname-i Vehbi. Piyasada basımları dolaşımda olan 16. ve 18. yüzyıllardan kalma iki "düğün kitabı" referans alınarak gerçekleştirilen proje, bu kitapların üstüne inşa edilmiş. Ancak "Surname 09"; dönemin kopyasını yeniden kurgulayarak sahnelemek yerine yorum katarak; iç içe geçmiş bir gösteri ve heykel serisi sunuyor.

Gösteride; yazılarında Osmanlı düğünlerini çağdaş gösteriler ile karşılaştıran rahmetli Metin And'ın ayak izleri takip ediliyor. Üstat And, eş zamanlı aksiyonların, doğaçlamanın, hareketli heykellerin klasik batı kalıplarına göre bir avantaj olduğunu vurgular. Gösteri de, günümüzde -herkesin davetli olabileceği- bir İstanbul şehir düğünü formatına oturtuluyor. Düğünde dört aile, biri Amerikalı iki damat, iki gelin ve bir sünnet çocuğu heyecanla başlarına gelecekleri bekliyorlar

"Surname 09"da kullanılan ve Surname figürlerinin çağdaş yorumu olan 41 parça metal heykel ise; görsel Osmanlı minyatür imgelerini üç boyutlu olarak karşımıza çıkarıyor. Minyatürde "batı" resmindeki gibi bir perspektif olmadığı gibi, bu figürlerin yorumu olan heykeller de -aynı birer şablon gibi- 3. boyuttan yoksul bırakılmışlardır. Gösteride; bakır, alüminyum, demir ve çelik heykeller Osmanlı düğünlerindeki benzerlerinde olduğu gibi- hareketli olarak sunuluyor. Kuş heykeli bir balon vasıtasıyla uçurulurken, dört büyük parça, Alman otomobilleri üzerinde gezdiriliyor. On beş büyük parça, dansçıların sırtına monte onlarla beraber hareket ediyor. Geri kalan parçalar da, yine Surname'dekiler gibi büyükçe birer düğün hediyesi olarak elde taşınıyor. Düğünde eğlence arttıkça, misafirler, heykellerin de ağırlığı ile yoruluyorlar.

Boğaziçi temalı Akzente festivalinin açılış gösterisinde; düğün havasını "Ve Diğer Şeyler Topluluğu" oyuncularının yanı sıra, Duisburg ve Ruhr havzasından gelen yerel Türk ve Alman grupların katılımı sağlayacak. Duisburg'un şehir meydanı; pop müzikten, operaya, türkülerden Türk sanat müziğine kadar farklı tarz ve üslup bir arada büyük bir cümbüş yaratacak. John Plenge'nin Alper Maral ile beraber gerçekleştireceği müzikal alt yapı tüm bu kaosu harmanlayacak. Heykeller hareketlerini sürdürdükçe takım elbise giymiş folklorcular seyircilerle birlikte daha fazla terleyecekler. Orhan Pamuk'un "Benim Adım Kırmızı" adlı kitabında çağdaşlıkla gelenek arasındaki bir kavganın konusu olan minyatür figürleri, belki de ilk defa geçmişleriyle barışıp günümüzde çağdaş bir performans denklemi içinde vücut bulacaklar.

32. Akzente Festivali kapsamında; 24 Nisan 2009, Cuma günü saat 21:45'te, Almanya'nın, Duisburg kentindeki König-Heinrich Meydanı'nda "Dünya Prömiyeri" gerçekleşecek "SURNAME 09 Geçici Heykel Bahçesi olarak bir İstanbul Düğünü"ne tüm Alman ve Türk halkı davetli

SURNAME 09: GEÇİCİ HEYKEL BAHÇESİ OLARAK BİR İSTANBUL DÜĞÜNÜ (SURNAME 09: AN ISTANBUL CELEBRATION AS A TEMPORARY SCULPTURE GARDEN ) HAKKINDA

Proje: Yeşim Özsoy ve Genco Gülan
Yöneten, heykeller: Genco Gülan
Yazan: Yeşim Özsoy Gülan
Ses ve Müzik Kompozisyon: John Plenge, Alper Maral
Teknik Direktör: Ecmel Pehlivanoğlu
Işık Tasarımı: Arek Nişanyan

Oyuncular: Pelinsu Öznal, Gökçe Akyıldız, Neylan Özgüle, Münibe Millet, Alper Akçay, Kemal Erhan Özkan, Özlem Kaya, Zeynep Özyurt, Evren Gülseven, Sena Taşkapılıoğlu, Max Jacob Kornhauser, Emre Yetim, Özer Arslan, Saydam Yeniay, Ayşe Burcu Eren, Selin Zafertepe, Eda Nükhet Akkaya, Koray Bülent Tarhan, Neşe Mengüloğlu, Burhan Batur Belirdi ve Sinan Can Gülan.

Misafir Gruplar: Afir Dans Topluluğu, Dünya Magnuna Dans Grubu, Akasyalar Türk Sanat Müziği Korosu, Yurdun Sesi Korosu (Die Heimat) ve Duisburg Şehir Operası mensupları

Görsel Tasarım: Berke Soyuer, Aslı Ersüzer
Teknik Ekip: Yusuf Dölen, İsmail Hazır, Tuncay Kurt
Organizasyon: Aylin Ominç, Ebru Özbakır
Reji Asistanları: Lara Aysal, Aslı Ersüzer

GENCO GÜLAN HAKKINDA
Genco Gülan; Boğaziçi Üniveritesi'nde Siyaset Bilimi ve sanat okumuş daha sonra New York'ta New School Üniversitesi'nde Medya alanında Yüksek Lisans yapmıştır. Görsel Sanatlar alanında uzmanlaşan Gülan'ın eserleri Centre Pompidou; AKM, Proje 4L; ZKM, rhizome.org ve Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Triennale Bovisa di Milano gibi önemli kurumlarda ve Ars Electronica, Steirishes Herbst, Mediaterra, Balkan Art ve prog:me gibi önemli festivallerde sergilenmiştir.Yapıtları Hunters College, Rice University, Hacettepe Üniversitesi ve U.C.S.B.'da müfredata girmiştir. BP, New School, Lions ve E.M.A.F.'tan ödülleri olan Gülan Yale, SVA, New York Institute of Technology ve Köln Üniversite'lerinde seminerler vermiştir. İstanbul Çağdaş Sanat Müzesi, iS:CaM'in kurucusu olan Genco Gülan halen İstanbul'da yaşamakta ve çalışmaktadır.

YEŞİM ÖZSOY GÜLAN HAKKINDA
Yeşim Özsoy Gülan; Boğaziçi Üniversitesinde Sosyoloji eğitimi alırken katıldığı Stüdyo Oyuncuları'nda önce öğrenci sonra eğitmen olarak devam etti. New York'ta bir süre Columbia Üniversitesi, Sarah Lawrence Koleji gibi okullardan ders alıp oyunculuk, teori ve yönetmenlik dersleri aldıktan sonra Chicago'da Northwestern Üniversitesinde Gösteri Araştırmaları Tiyatro Teorisi bölümünden lisans üstü diplomasını aldı. Tezi, Osmanlı Gösteri Sanatlarının Türk Tiyatro Tarihi Yazımındaki Yeri üzerineydi. Ocak 2002'de Ve Diğer Şeyler Topluluğunu (VeDST) kurdu. Şimdiye kadar yedi değişik oyuna imzasını atmıştır: Oyun Alaturka, Ev-Kakofonik bir Oyun, Sene 2084, Aksak İstanbul Hikayeleri, PLAYBACK, Son Dünya ve Noter. Yurt içi ve yurt dışında katıldığı festivaller sırasıyla; İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali 2004, Avrupa'dan Yeni Oyunlar Tiyatro Bienali 2004 (Wiesbaden), Berlin-Hebbel Theatre, Türk-Alman Tiyatro Festivali (Köln), Dünyadan Tiyatro Festivali (Stuttgart), 0090 Kunsten Tiyatro Festivali'dir. Ödülleri: LİONS HALK JÜRİSİ 2005 YENİLİKÇİ TİYATRO ÖDÜLÜ (Aksak İstanbul Hikayeleri), AFİFE TİYATRO ÖDÜLLERİ 2006 - Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü (Aksak İstanbul Hikayeleri), LİONS HALK JÜRİSİ 2007 YENİLİKÇİ TİYATRO ÖDÜLÜ (Son Dünya) Özsoy Gülan, halen Çağdaş Gösteri Sanatları Girişimi'nin (ÇGSG) ve OYUN adlı tiyatro dergisinin yazı kurulunda görev yapmakta.

Web: www.galataperform.com
www.vedigerseyler.com

Diğer Fuar-Özel Haberleri
"Matisse-Picasso", 21 Nisan-5 Temmuz
"Duisburg Akzente Sanat Festivali", 24 Nisan - 10 Mayıs
14. İzmir Kitap Fuarı, 18-26 Nisan
Enka'da Bahar Etkinlikleri, 03 Mart - 05 Mayıs
2. Ankara Kitap Fuarı, 22-30 Mart
8. İzmir Öykü Günleri, 12 - 15 Şubat
Evlilik fuarı, 6-8 Şubat
5. Avrupa Şiir Yarışması, 1 Aralık 2008-31 Ocak 2009
Oyunbaz Nesneler, 14 Ekim 2008 – 4 Ocak 2009
Uluslararası Hegel Konferansı, 14-16 Kasım